03.03.2021
Even voorstellen:
Tom; Service Accountmanager bij Stork IMM



Service Accountmanager Tom

In dit interview stellen we Tom voor. Tom is werkzaam als Service Accountmanager bij Stork IMM. Hij startte een aantal jaren geleden bij Stork IMM op uitzendbasis als elektromonteur en is ondertussen in een sneltreinvaart doorgegroeid naar service accountmanager.

Tom, wanneer ben je begonnen bij Stork IMM?
Ik ben in 2014 gestart bij Stork IMM als elektromonteur in de montage. Ik werd een aantal weken ingehuurd via het uitzendbureau maar ik ben blijven hangen. Al snel ging ik ook mechanische werkzaamheden verrichten en groeide ik door naar de eindafname.
In de eindafname leerde ik het opstarten en het testen. Vanuit daar ben ik ook het afregelen gaan leren.
Afregelen is het optimaliseren van de machines, door het finetunen van de software en meteen ook een eindcontrole door middel van metingen om er zeker van te zijn dat de machine aan de eisen voldoet.

Hoe komt het dat je zo snel bent doorgegroeid?
Ik had al ervaring in de machinebouw, waardoor ik al over mechanische en elektrische kennis en tevens kennis van hydrauliek beschikte. Ik vind collegialiteit erg belangrijk en daardoor kon ik veel van collega’s leren.

En toen… Hoe kwam de stap naar de buitendienst tot stand?
Vanuit de montage ondersteunde ik al af en toe in de buitendienst en op een bepaald moment ben ik structureel de buitendienst in gegaan. Ik ben toen een aantal maanden servicemonteur geweest en vervolgens kwam de rol van service accountmanager op mijn pad.

Wat doe je in deze rol?
Als service accountmanager houd je je bezig met tweedelijns service. Waar de eerstelijns service zich focust op het oplossen van ad hoc problematiek bij de klanten gaan we in de tweedelijns service een stapje verder. We hebben een nauwe samenwerking met de technische verantwoordelijke medewerkers bij de klant. We analyseren welke structurele zaken opgepakt kunnen worden.
Per klant is dit heel verschillend. Dit kunnen bijvoorbeeld optimalisaties zijn, structurele verbeteringen, maar ook trainingsweken.

Wat maakt deze rol zo leuk?
De afwisseling in deze rol is heel leuk. Je hebt intensieve contacten bij de klant, maar ook het reizen wereldwijd en de technische uitdagingen zijn heel mooi. Je haalt veel voldoening uit het kunnen voorthelpen van de klant en je moet creatief zijn om tot oplossingen te komen.
Je leert veel en krijgt een bredere kennis van bedrijfsvoering dan alleen de techniek. Bovendien zie je veel verschillende klanten en bedrijven.
In deze rol heb ik veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Voor een groot deel maak je je eigen agenda. Je gaat analyseren wat er is binnen gekomen maar neemt ook deel aan de kwaliteitsoverleggen zodat je weet wat er speelt en daarop kunt inhaken.

Heb je ook een paar voorbeelden?
Een tijdje geleden was ik een week aanwezig bij een klant en hebben we een groot aantal machines en processen kunnen optimaliseren.
Een andere keer was ik in Amerika bij een klant die een aantal Stork machines had gekocht maar daar nog geen ervaring mee had. Ik heb ze toen geholpen met opstarten en opleiding gegeven over het gebruik en onderhoud.
Maar ook optimalisatietrajecten zoals energiebesparingen, “downtime” reductie en het organiseren van periodiek onderhoud komen voorbij.

Wat is het succes van de rol?
Je bent een spil tussen Stork IMM en de klanten en moet met iedereen afstemmen. Je zorgt voor terugkoppeling, voortgangsbewaking met andere afdelingen en blijft dicht bij de techniek.
Je zorgt voor structurele kwaliteit en bent een echt team met collega’s en klanten.

Doe je nog meer naast deze rol?
Ik voer FAT-inspecties uit en ben betrokken bij het opleiden van nieuwe mensen. Ik vind het erg leuk om kennis over te brengen.
Daarnaast bied ik ondersteuning door middel van remote service bij inbedrijfnames en verstoringen.

En de toekomst?
Nu door Corona kunnen we minder reizen en bieden we veel remote ondersteuning. Daarnaast verwacht ik dat we door de steeds verbeterde software en beschikbare procesdata ook grote stappen kunnen maken in het optimaliseren van de processen. We zullen dan veel meer preventief service kunnen verlenen en klanten nog beter van dienst zijn op het gebied van onderhoud en service. Dit alles met het doel om de “uptime” bij klanten te vergroten.
We zijn nu al druk bezig met proeven en tests bij klanten voor nieuwe ontwikkelingen en krijgen steeds meer inzicht over wat er speelt bij klanten. Op deze manier kan Stork steeds beter aan de behoeftes van klanten voldoen.


VORIG BERICHT NIEUWSOVERZICHT VOLGEND BERICHT